Vandaag onthullen we op de Capital Markets Day van Volvo Cars in het Zweedse Göteborg onze nieuwe revolutionaire benadering van technologie. Die nieuwe benadering zal de toekomst van het bedrijf bepalen door al onze technische inspanningen in één richting te kanaliseren: auto’s maken die na verloop van tijd beter worden.
Onze toekomstige elektrische auto’s – te beginnen met de Volvo EX90 – zullen gebaseerd zijn op dezelfde fundamentele kern van systemen, modules, software en hardware: de Volvo Cars Superset tech stack. Dat is een technologie- en softwarebasis die alle modules en functies bevat die we in ons toekomstige productassortiment zullen gebruiken. Het is als een set bouwstenen die we op veel verschillende manieren kunnen configureren. Elke nieuwe auto zal bestaan uit een selectie, of een subset, van bouwstenen uit de Superset tech stack, die we continu zullen verbeteren en uitbreiden.
Dankzij die benadering zullen onze auto’s na verloop van tijd echt beter worden, want al onze technische inspanningen zullen gericht zijn op het verbeteren van die ene tech stack. Dat wil zeggen dat ons werk aan de Volvo EX90 ook zijn vruchten zal afwerpen voor de Volvo ES90, en dat het werk dat werd gedaan voor de Volvo ES90 zal worden voortgezet – zowel in de ontwikkeling van de Volvo EX60 die erop volgt, als in het verbeteren van de Volvo EX90 die al in het bezit van onze klanten is enz.
“De Volvo Cars Superset tech stack is een echte gamechanger: hij zorgt ervoor dat al onze technische inspanningen in één enkele richting gekanaliseerd worden die al onze producten aanstuurt, in plaats van aan specifieke autoprojecten te werken”, zegt Anders Bell, Chief Engineering & Technologie Officer bij Volvo Cars. “Onze ingenieurs zullen werken aan één superset, en de mogelijkheden en functies ervan continu verbeteren, ontwikkelen en uitbreiden. Dat zal de kwaliteit drastisch verbeteren, en zorgen voor een snellere marktintroductie en continu betere auto’s voor onze klanten.”
Closed-loop ontwikkeling
De Superset tech stack-benadering, waarmee we één merk in veel verschillende productvarianten kunnen aanbieden, staatsymbool voor onze overkoepelende idee van hoe auto’s moeten worden gemaakt.
We doen nu closed-loop ontwikkeling gebaseerd op data, connectiviteit, software en core computing. Die verschuiving naar core computing is minstens zo belangrijk als de verschuiving naar elektrificatie. Het beïnvloedt alles wat verbonden is met het elektrisch systeem van de auto’s, en de potentiële voordelen zijn eindeloos.
Door een closed-loop ontwikkelingsproces te creëren, kunnen we eindeloos elk aspect van onze auto’s verbeteren, dankzij realtime inzicht en geavanceerde computermogelijkheden in onze auto’s, en dankzij onze ingenieurs in onze ontwikkelingscentra.
Ons nieuwe SPA3-platform
Een van de belangrijkste bouwstenen voor onze auto’s is de elektrische technologiebasis: een combinatie van de nieuwste aandrijf-, elektrische en elektronische systemen waarop de auto wordt gebouwd.
Om leiders van de mobiliteit van de volgende generatie te worden, ontwikkelen we een nieuwe elektrische technologiebasis, SPA3, die zal steunen op de Volvo Cars Superset tech stack. De eerste auto die op SPA3 zal worden gebouwd, is de nieuwe, volledig elektrische middelgrote SUV van Volvo, de EX60.
SPA3 bouwt voort op de bouwstenen van SPA2 en introduceert een aantal belangrijke upgrades. Het zal bijvoorbeeld betere core computing-mogelijkheden hebben, zodat we betere prestaties en functies kunnen garanderen via onze tech stack. Maar de belangrijkste wijziging is dat de SPA3-architectuur veel schaalbaarder is dan zijn voorganger. Als we dat zouden willen, zouden we continu auto’s in alle soorten en maten kunnen ontwikkelen en bouwen – groter dan de Volvo EX90 en kleiner dan de Volvo EX30 – met behulp van dezelfde technologiebasis. SPA3 is modulair en kan geüpgraded worden. Dat zal zorgen voor lagere investeringskosten – met minder variatie – ten opzichte van de verkoop, wat op zijn beurt zal resulteren in een sterkere cashflow in de toekomst.
Lagere productiekosten
Met een schaalbare SPA3-architectuur creëren we meer synergieën en verbeteren we de technologische efficiëntie op het gebied van core computing, batterijen, e-motoren, megacasting en modulaire productie. Dat zijn allemaal factoren die bijdragen aan lagere kosten bij de productie van auto’s.
Onze fabriek in Torslanda en de voorbereiding ervan voor de productie van SPA3-auto’s laat onze benadering van productie in de toekomst zien, met alle mogelijkheden die nodig zijn om een auto te produceren die zich in hetzelfde domein bevindt. De kracht van die benadering ligt vooral in het feit dat we dezelfde belangrijke onderdelen kunnen gebruiken in alle auto’s die op SPA3 worden gebouwd, wat zorgt voor minder complexiteit en meer flexibiliteit.
Terug naar overzicht