Bij Volvo Cars willen we complexiteit simpel maken. We willen een geweldige ervaring bieden die ervoor zorgt dat je elke dag veilig, en met meer focus en plezier met je auto kunt rijden. Dat was onze drijfveer toen we het nieuwe infotainmentsysteem voor onze elektrische Volvo EX90- en EX30-modellen ontwikkelden.
Nu introduceren we deze filosofie ook in onze succesvolle Volvo XC90 SUV. Maar het blijft niet beperkt tot één model. We gaan onze nieuwste gebruikerservaring immers ook leveren aan miljoenen Volvo-eigenaars over de hele wereld via een eenvoudige over-the-air software-update. Als je dus momenteel rijdt met een Volvo met Google aan boord, krijg ook jij een verbeterde ervaring - helemaal gratis.
Ongeveer 2,5 miljoen klanten over de hele wereld hebben een Volvo met bouwjaar vanaf 2020 en zullen dus die upgrade krijgen vanaf mi-2025. Het is de bedoeling om die geleidelijk uit te rollen. We zijn er trouwens van overtuigd dat het een van de meest uitgebreide infotainmentupdates van alle autofabrikanten tot nu toe is. Dat sluit aan bij onze strategie om onze auto’s steeds beter te maken met regelmatige over-the-air software-updates.
“Onze nieuwe generatie gebruikerservaring zal de klantervaringen aanzienlijk verbeteren en vormt een belangrijke stap in ons streven naar mensgerichte technologische oplossingen”, aldus Erik Severinson, Chief Product and Strategy Officer bij Volvo Cars. “We gaan de gebruikerservaring voortdurend en naadloos aanpassen aan de behoeften van onze klanten met nieuwe en verbeterde functies via over-the-air updates. Zo wordt je auto, en je ervaring, steeds beter.”
Om de ervaring in de nieuwe XC90 verder te optimaliseren, hebben we een groter (11,2 inch) vrijstaand centraal scherm geïnstalleerd. We hebben ook de pixeldichtheid met 21 procent vergroot, waardoor de display visueel scherper is.
Maar de grootste verandering ligt in de inhoud op het scherm. De meest gebruikte apps en bedieningselementen, zoals kaarten, media en telefoon, zijn nu – net als bij onze nieuwste elektrische wagens – op het beginscherm te zien. Je moet dus minder op het scherm tikken om de functies te krijgen die je het vaakst gebruikt. Als je bijvoorbeeld navigatie-instructies volgt en de muziek wil veranderen, hoef je Google Maps niet meer te verlaten om de mediafunctie te openen. Ze staat er immers al.
Dan is er nog de contextuele balk, die afhankelijk van de situatie ander informatie toont, en de apps weergeeft die je het laatst hebt gebruikt. En als je traag rijdt, verschijnt het symbool voor buitencamera’s op het scherm, om je te helpen bij het manoeuvreren in krappe ruimtes.
Als je met een plug-inhybride rijdt, haal je nu nog makkelijker het maximum uit je elektrische aandrijflijn. Via ‘Rijmodi’ op het beginscherm krijg je naast andere opties toegang tot de ‘Pure’-modus. Dat betekent dat, als je net het stadscentrum bent ingereden en uitsluitend elektrisch wilt rijden, je dat nu met één tik op het scherm kunt doen.
Onze nieuwe generatie gebruikerservaring kan worden aangepast aan verschillende schermvormen en -groottes. Op die manier bieden we je de nieuwste Volvo Cars-infotainmentervaring, ongeacht of je met een nieuwe XC90, een Volvo EX90 of een drie jaar oude XC40 rijdt. Zo kun jij je gemakkelijker focussen op wat echt belangrijk is: de weg voor je.
Terug naar overzicht